Klasické blogy používané v SharePointu online pomalu končí
- Posted by Jana Babáčková
- On 30.12.2019
- 0
Klasické blogy používané v SharePointu online pomalu končí. Tato zpráva se poprvé objevila v „Message Centru“ vybraným tenantům již začátkem prosince 2019 a zhruba v polovině ledna 2020 začnou viditelné změny. Nejprve se jen přejmenuje šablona nových webů z Blogu na „Blog (retired)“, o několik měsíců později zmizí možnost založit nový web typu blog z grafického uživatelského prostředí úplně (předběžně červenec 2020) a posledním krokem, který zatím žádný termín nemá, je znemožnění přidání nového příspěvku i do již existujících blogů. A nesmíme zapomenout na Delve blogy, u těch byl Microsoft ještě přísnější. V polovině ledna 2020 už žádný nový nezaložíte, od poloviny února 2020 nepřidáte nový příspěvek a začátkem července 2020 budou blogy odstraněny z profilů natrvalo. Používáte je? Co s tím?
Klasický blog je v podstatě web plný stránek specifického typu obsahu s několika speciálními sloupci (kategorie, komentář…), které dělají ze stránky příspěvek dělený v kategorii a čase. Stávající klasické stránky (wiki, webpart, blog & a do jisté míry takí publishing) mohou být převedeny do moderního vzhledu i bez migrace pomocí trošky PowerShellu (ConvertTo-PnPClientSidePage), projektů z GitHubu (Page Transformation UI, sp-dev-modernization) nebo pomocí nejrůznějších nástrojů SharePoint Frameworku, ale myslete na to, že architektura moderních stránek je jiná a jde tu víc o převod obsahu, než funkcí. Špatně (a nebo vůbec, to záleží na volbě nástroje) se Vám bude pracovat například se zápatím stránek, „Search Content Query“ web partem ve stránce nebo s wiki stránkami, které mají vlastní (nebo schovanou) levou navigaci a takové „Publishing pages“ zůstávají oříškem pro většinu nástrojů ještě teď.
Než se do převodu pustíte, je dobré vědět jestli je to vůbec potřeba – jestli se blog používá a nebo kolik jich vlastně Váš portál k dnešnímu dni obsahuje. I pro to existují různé nástroje, vyzkoušet můžete například „Modernization Scanner“, který pracuje jak v grafickém režimu nebo z příkazového řádku, generuje pěkný report (soubor Office 365 Blog inventory.xlsx) a dokumentace k němu je dostačující.
Zakládáte nový blog? Pak předejdete problémům, když žádný klasický web typu blog už nezaložíte. Alternativy nabízím hned dvě: 1) můžete začít s moderními stránkami webu typu „Communication site“, s několika speciálními sloupci a „News“ nebo „Highlighted content“ web party nebo 2) můžete použít Sway (třeba v případě Delve blogů), který však za poslední 2 roky prošel jen minimem změn a trošku zaostává (a ne každý si s tímhle nástrojem rozumí). První možnost tak zůstává jistotou.
Takže, pokud chcete nový blog, založte si „Communication site“ a přidejte do ní sloupce (webu) pro všechno, co budete potřebovat zveřejnit jako kategorie, datum vydání nebo autora (pozor, autor příspěvku a autor stránky bývají občas dvě různé osoby). Vytvořte novou, první stránku podle svých představ a uložte ji jako šablonu pro každý další příspěvek, naučte své správce obsahu pracovat s novými stránkami a dohromady vytvořte několik prvních příspěvků (tedy stránek).
Jak budete hotovi, můžete začít s distribucí / zobrazováním Vašich příspěvků pomocí „News“ nebo Highlighted content“ web part. Obě dokáží zobrazit Vámi požadovaný počet příspěvků v novém, dynamickém stylu, ale je mezi nimi přece jenom jeden podstatný rozdíl – „Highlighted content“ umí pracovat s „custom query“, tedy s KQL, kde můžete být ve svém zadání daleko přesnější. Jen je škoda, že se ztrátou klasických blogů přijdeme také o specifický typ obsahu, který jsme mohli pro svůj dotaz použít, moderní stránka je prostě stránka jako každá jiná… Každopádně použití „Highlighted content“ web party i v základním nastavení (tedy jen s filtrem) je opravdu jednoduché a rychlé.
Vámi vybrané příspěvky pak můžete zobrazovat agregovaně na hlavní stránce nebo napříč celým portálem a dělit je podle produktů, jazyka nebo třeba akce přesně tak, jak potřebujete. A pokud necháte AI volnou ruku (volba „Recommended for current user“), bude obsah časem cílený na právě přihlášeného uživatele podle obsahu co odebírá, vytváří nebo do jakého oddělení patří.
… co říkáte, je to změna k lepšímu, nebo Vám budou klasické blogy chybět?
0 comments on Klasické blogy používané v SharePointu online pomalu končí